:: دوره 8، شماره 3 - ( 5-1396 ) ::
دوره 8 شماره 3 صفحات 17-30 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر الگوریتم‌های توصیه گر مکان در شبکه‌های اجتماعی مکان‌مبنا براساس داده‌های ثبت موقعیت
صدیقه گودرزی* ، علی‌اصغر آل شیخ، سپهر هنرپرور
چکیده:   (619 مشاهده)

یکی از سرویس‌هایی که در بین کاربران تلفن‌های همراه هوشمند با استقبال زیادی روبه‌رو شده است، سرویس‌های مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی است. در این سرویس‌ها افراد می‌توانند تصاویر و یا پست‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. از طرفی مجهز شدن دستگاه‌های تلفن همراه به فناوری‌های مکان‌یابی (مانند GPS) و ارتباطات بی‌سیم (مانند Wi-Fi) این امکان را به وجود آورده که افراد بتوانند موقعیت‌ها و مسیرهای خود را ذخیره کنند و بر روی بستر اینترنت منتشر سازند. با ایجاد این فنّاوری، کاربران می‌توانند داده‌های مکانی خود، مانند عکس‌ها یا یادداشت‌هایی که برچسب مکانی دارند، را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک‌گذارند. این شبکه‌ها، شبکه‌های اجتماعی مکان‌مبنا[1] نامیده می‌شود.  توصیه مکان یکی از سرویس‌های محبوب برای شبکه‌های اجتماعی مکان‌مبناست. این سرویس بر اساس پیشینه رفتار کاربر و اطلاعات مکان، مکان‌های بازدید نشده را به کاربران پیشنهاد می‌دهد. در این مقاله به مروری بر روش‌هایی که بر توصیه گر مکان با استفاده از داده‌های ثبت موقعیت تمرکز دارند، می‌پردازیم.


1 Location Based Social Network

[1] Location Based Social Network

واژه‌های کلیدی: شبکه‌های اجتماعی مکان‌مبنا، سیستم‌های توصیه گر، ثبت موقعیت
متن کامل [PDF 1326 kb]   (382 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی


XML   English Abstract   Print



دوره 8، شماره 3 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها